..........[Use "Google Chrome" for best view!]..........
Posted by : fivenuckles2 Jan 21, 2015



Di negara Malaysia, sekurang-kurangnya ada dua buah kampung yang berkongsi nama yang sama.
Dalam kes ini, saya akan memperkenalkan kampung saya yang kini saya duduki, iaitu Kampung Landas, yang berada di daerah Hulu Terengganu, Terengganu Darul Iman.
Ada satu lagi kampung yang berkongsi sama nama dengan kampung saya, yang mana kampung tersebut kini berada di Rantau, Negeri Sembilan.

Kampung Landas, Ajil, merupakan sebuah kampung pedalaman yang terletak berdekatan dengan sempadan Dungun-Hulu Terengganu.
Saya kini tinggal di kampung ini sejak berpindah dari Felda Jerangau pada tahun 2002, yang mana ketika itu saya masih lagi berada di Tingkatan 2.
Jarak antara Felda Jerangau dengan rumah saya adalah tidaklah jauh sangat.

Menurut Wiki, Kampung Landas diberi nama berdasarkan kedudukannya di Hulu Sungai Macang di mana ia sesuai dijadikan landasan bagi tujuan mengangkut hasil balak ke muara sungai.
Selain itu, kampung ini mempunyai sebuah kilang sawit yang dirasmikan oleh Tun Abdul Razak bin Hussein Al-Haj pada tahun 1967.
Kampung yang terdekat dengan kampung ini ialah Felda Jerangau, Felda Jerangau Barat, Kampung Baru Sungai Binjai, dan Kampung Tok Dor (Ajil punye). :P
Lain-lain perkara, kampung ini mempunyai perindustrian MARDI.

Jika mempunyai masa yang terluang, silalah melawat kampung kami ini.
Kunjungan tuan/puan amatlah kami sangat-sangat hargai.
Semoga dengan kunjungan ini dapat membantu anda mengenali kami ini dengan lebih mendalam serta lebih mesra. Chewah.. :)

Terima kasih.
Anda boleh melayari sumber-sumber di bawah untuk mendapatkan lagi data-data yang berkait dengan kampung saya ini.

Peta Kampung Landas, Ajil:


Sumber:

Silalah komen di bawah ini jika anda rasa apa-apa yang tak kena dalam post ini. Huhuhu....

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © 2013 EjakDerita! - Hataraku Maou-sama! - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -